- Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla/utvecklade/välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
- I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt/för diskussionerna framåt/för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem.
- Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
- Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla/utvecklade/välutvecklade texter och andra framställningar med viss/relativt god/god anpassning till syfte och målgrupp.
- Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera/formulera/formulera frågeställningar och planeringar som det */efter någon bearbetning/* går att arbeta systematiskt utifrån.
- I undersökningarna använder eleven utrustning på ett i huvudsak fungerande och säkert sätt/ändamålsenligt och säkert sätt/ändamålsenligt, effektivt och säkert sätt.
- Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla/ utvecklade/välutvecklade slutsatser med viss/relativt god/god koppling till fysikaliska modeller och teorier.
- Eleven för enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag/ger förslag/i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka på hur undersökningarna kan förbättras.
- Dessutom gör eleven enkla/utvecklade/välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om energi, materia, universums uppbyggnad och utveckling och andra fysikaliska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa/förklara och visa på samband inom dessa/förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med viss/relativt god/god användning av fysikens begrepp, modeller och teorier.
- Eleven kan föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet och visar då på enkelt identifierbara/förhållandevis komplexa/komplexa fysikaliska samband.
- Eleven använder fysikaliska modeller på ett fungerande/väl fungerande/mycket väl fungerande sätt för att beskriva och ge exempel på partiklar och strålning.
- Dessutom för eleven enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl formulerade resonemang kring hur människa och teknik påverkar miljön och visar på åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.
- Eleven kan ge exempel på/förklara/förklara och beskriva/visa på samband mellan/generalisera kring centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Kunskapskrav fysik
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar