- Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla/utvecklade/välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser.
- I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt/för diskussionerna framåt/för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem
- Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
- Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak/relativt väl/väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla/utvecklade/välutvecklade texter och andra framställningar med viss/relativt god/god anpassning till syfte och målgrupp.
- Eleven kan genomföra fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera/formulera/formulera enkla frågeställningar och planeringar som det */efter någon bearbetning/* går att arbeta systematiskt utifrån.
- I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande/ändamålsenligt/ändamålsenligt och effektivt sätt.
- Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla/ utvecklade/välutvecklade slutsatser med viss/relativt god/god koppling till biologiska modeller och teorier.
- Eleven för enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag/ger förslag/i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka på hur undersökningarna kan förbättras.
- Dessutom gör eleven enkla/utvecklade/välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa/förklara och visa på samband inom dessa/förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med viss/relativt god/god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.
- Eleven kan föra enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa, sjukdom, sexualitet och ärftlighet och visar då på enkelt identifierbara/förhållandevis komplexa/komplexa samband som rör människokroppens byggnad och funktion.
- Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då enkelt identifierbara/förhållandevis komplexa/komplexa ekologiska samband och ger exempel på/förklarar och visar på samband kring/förklarar och generaliserar kring energiflöden och kretslopp.
- Dessutom för eleven enkla och till viss del/utvecklade och relativt väl/välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på/visar på fördelar och begränsningar hos/visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
- Eleven kan ge exempel på/förklara/förklara och beskriva/visa på samband mellan/generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar